dinsdag 25 november 2008

Laos - Slow boat & Louang Prabang

Vanuit Pai direct na mijn trektocht vertrokken naar de grensovergang met Laos (Chang Khong). Vandaaruit neemt de slow boat me mee op de Mekong richting Louang Prabang. Slow is hij in ieder geval die boot. 2 dagen dobberen met als decor de banken van de machtige Mekong. De rivier heeft serieus wat stroming en het vergt heel wat stuurmanskunst om tussen de verschillende rotsblokken in het water door te sturen. Na 2 dagen op een houten bankje kom ik aan in Louang Prabang. De stad is een vroegere hoofdstad van Laos, maar heeft meer weg van een provincie hoofdstadje. Moest ik zelf met de boot hebben gevaren, ik zou de stad gewoon zijn voorbijgegaan zonder het te merken.
Na de boottocht ervaring ben ik blij dat ik eens een echt bed zie. De dag erop ga ik wat meer uitgeslapen de stad in. Verschillende tempels staan op het menu. En het leuke is dat heel de stad vergeven is van de monniken. Wat me opvalt is dat er opvallend veel Fransen zijn. Laos was een voormalige kolonie en velen hebben het bijwoord niet door. Onze zuiderburen kennende weten we natuurlijk dat een Fransman geen enkele andere taal spreekt. De Lao kennen al lang geen Frans meer en hebben in de plaats Engels geleerd. Maar dat stopt de Fransen niet om gewoon door te praten. Ik herinner me zelf een keer in Thailand dat een Frans koppel aan alle toeristen ging vragen of ze Frans spraken of ze konden vragen aan de receptie of er een kamer was... ga zo op reis.
Maar goed, met Engels kom je al een heel stuk verder en het bracht mij in de namiddag bij de Chuang watervallen, wondermooi. Vele kleine watervalletjes met waterterrassen die voortkomen uit een mega grote waterval.
Na mijn plons rep ik me terug en spring de bus in naar Vientianne. Een 12h durende reis?

4 opmerkingen:

  1. He de mannen
    Op de voorlaatste foto van de diavoorstelling kan je aan olivier zien dat het daar bruist van het nachtleven, kan je bij het volgende reisverslag ook iets neerpennen over wat je allemaal doet en memaakt. (De reisverslagen blijven trouwens erg boeiend en verheug me al op het volgende!!!) Proficiat phillip en houden zo, maar geef de pen is aan olivier af en toe
    Groeten uit Belgie

    BeantwoordenVerwijderen
  2. hey olivier , hier je ex-collega's van EMB prachtige dingen zien jullie hé we zijn jaloers op jullie hahahaa wanneer schrijf jij eens iets je neef doet het prima!! maar jij hebt nog niks geschreven , of kun je dat bniet zo goed als je neef ???
    groetjes van je ex collega's mickel en erik

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Beste Philip,
    Olivier is dus in Thailand gebleven. Ik wens hem een zeer leerrijke reis. Je bent nu alleen. Maar alleen ben je eigenlijk nooit. We denken veel aan jou. En dankzij je mails, je skyptelefoons en natuurlijk door je blog beleven we je mega- gigantisch verhaal van zeer dichtbij.
    Doe de Vietnemeeskes de groeten en neem eens wat funny foto's met mijn polygum vlag.
    Hou het veilig
    Paps

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Yow de P,

    was uw blog wa uit het oog verloren. Blij dat alles goed gaat en dat ge nog heelhuids rond trekt :-). Zal binnenkort op de "Belgen-uit-Delft" reunie een pintje heffen op uw gezondheid.

    Cheers

    BeantwoordenVerwijderen

Heb je een reactie op ons berichtje?
Laat gerust iets na - we lezen het onderweg wel!