zondag 22 maart 2009

Nieuw Zeeland - North Island

Dus nog in Wellington geraakt, NZ's hoofdstad. Een gezellig sfeertje moet ik zeggen, het was net St. Patricks day dus iedereen in het groen en feesten. In Wellington heb je het nationaal museam Te Papa, waarin ondermeer wat meer te vinden is over de Maouri cultuur. In het zuideiland had ik er nog niets van meegekregen, dus vond ik het de moeite waard er eens een kijkje te nemen. Na mijn museumbezoek even uitblazen aan de waterkant, het is echt wel een gezellige stad. Ik had niet enkel een interview met NDND, maar de national radio kwam me ook interviewen over hoe men meer Ozzies kon aantrekken, men dacht vast dat ik van Australie was.
Van Wellington Noordwaarts naar het Tangariro National Park. Hier staat Mt Doom van de film the lord of the rings. Een perfect conische vulkaan. Dat is voor mij voldoende voor een beklimming. Ik heb hem echter in twee keer moeten doen. De eerste dag zat ik vast in een storm en moest ik terugkeren, maar tweede poging in prachtig weer bracht me bij de rode krater! Het hele noordeiland heeft wel iets vulcanisch. De verschillende meren zijn gevormd door kraters, je hebt aan het Taupo meer "the craters of the moon"(een fumaroles veld) en lekker warmwaterbronnen, waarin ik even uitblaas na mijn beklimming.
Van het vulkanisch park ga ik naar de Waitomo caves. De grotten zijn bekend om hun glowworms, en dat op zich is al een bezoekje waard. Rappellen in de grot en dan de glowworms aanschouwen die oplichten als een heuse sterrrenhemel.
Na een korte tussenstop op in het gezellige Baglan kom ik aan in Auckland, de grootste stad in NZ. In Auckland slijt ik mijn laastste dagen kiwitijd. Ik verkoop hier mijn wagen (ik had er hem gekocht om de kosten wat te drukken - het oorspronkelijke plan was winst te maken, maar de crisis strooide hier roet in het eten, maar ik heb nog steeds gewonnen) en verken de stad en beetje. Ironisch genoeg is deze stad opgetrokken in een heel vulkanisch veld. De verschillende heuvels zijn niet minder dan vulkanische conen. Non-actief? Voor het moment wel, maar om de 5000 jaar komt het tot een uitbarsting... Een vulkaansimulator in het Auckland museum probeert te illustreren hoe dit er uitziet en ik kan zeggen dat het weinig goedsbelovend is. Maar indrukwekkend is het wel... vanop een afstand.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Heb je een reactie op ons berichtje?
Laat gerust iets na - we lezen het onderweg wel!