donderdag 11 december 2008

Vietnam - Hue, DMZ & Hoi An

Eens wat meer cultuur opdoen. Hue en Hoi An zijn beiden pareltjes in Vietnam. Hue is de oude keizerlijke hoofdstad en binnen de muren van de citadel staat een replica van China's verboden stad. Majestueus is het wel. De volledige omwalling inclusief grachten zijn intact en je neemt best een fiest als je er rond wil fietsen. Voor de citadel staat een enorme vlaggenmast. Het heldenverhaal nu is dat tijdens de oorlog een commando hier de VC vlag is komen hijsen(en dit in Amerikaans verdedigd Zuid Vietnam). Het is touwens wonderbaarlijk dat er nog zoveel van de citadel en de gebouwen overschiet. Met een Israelische vriend tour ik wat rond met de fiets: tempels, verboden stad, graftombes en paleizen, mijn dagje is gevuld.

Ik ben richting HCMCity aan het reizen dus mijn volgende stop is Hoi An, een historisch bewaard gebleven handelsstad waar alles nog gezellig is... Maar vooraleer de bus te nemen naar Hoi An wou ik graag de gedemilitariseerde zone nog eens zien (DMZ). Dit stukje land was tijdens de oorlog in Vietnam de zwaarst bevochten zone en er liggen hier nog veel restanten. Het geen mij meest interigeerde waren de tunnels van Vinh Mhoc, de VC en bewoners van het locale visserdorpje leefden hier 11jaar ondergronds onder continu bestookt te worden door Amerikaans geschut.

Na mijn VC avontuur de gezelligheid van Hoi An! Daar ik een beetje afgeweken was van de normale route (DMZ) was het niet echt makkelijk om er te geraken: een bus zou me tot daar brengen maar bleek dan toch niet daar te stoppen en werd ik zowaar op in the middle of nowhere uit de bus gekicked. Maar zoals je kan zien is uw sterreporter in goede gezondheid en heeft hij het zonder kleerscheuren tot in Hoi An gemaakt. Over kleerscheuren gesproken. Als je iets van kleren nodig hebt is this the place to be: 200 couturiers in dit kleine stadje, tempting to buy me a suit... but then I'll have to drag it, so rather not...
Edit myself: het was zodanig verleidelijk en nu reis ik met drie pakken rond: twee jassen voor Patricia en een Overjas voor mezelf. Damn, Vietnamezen zijn ten eerste goede kleermakers, maar het zijn zeker goede verkopers (voor drie op maatgemaakte jassen heb ik nog geen 100euro betaald).


Maar nu even een strandje doen met wat travel buddies (dat is ook het leuke, ik reis alleen en kom steeds dezelfde mensen tegen... Dus als men mij vraagt: reis je niet te snel? wel, this is the pace... I go with the flow - en soms ook waar er geen flow is, en vroeg of laat kom je terug op het algemene pad en keer op keer kom ik ze tegen)

3 opmerkingen:

  1. dag Philip,Paps hier.
    Mama staat nu bij de Agora vriendinnen kou te lijden op de markt van Lokeren. Pannenkoeken en Hasseltse jenever verkopen in een koud tentje en dit voor een goed doel.Ik ga er straks even langs.Dus is dit een ideaal moment om even te mailen. De renovatiewerken thuis zijn in eindfase. Het wordt tijd, het begint op mijn humeur te werken.
    Ik zie dat je op Forest Gump begint te lijken.Zal ik je een krabbertje sturen? Uitgebreider nieuws van het thuisfront zal ik je wel mailen. warme knuffel en geniet ervan.

    BeantwoordenVerwijderen
  2. howdy!
    i'll probably be sorry about this but... eigenlijk... staat het u best wel!
    wat een prachtreis
    is het normaal dat je daar om de zoveel tijd van de bus gesmeten wordt? misschien moet je die boekjes toch maar kaften ;)
    dikke kus!

    BeantwoordenVerwijderen
  3. jo poppe,
    vietnam ziet er wel de max uit, ge begint er zelfs al een beetje als een revolutionaire commie uit te zien. staat ou wel goed, die baard.
    laat je nog goed meedrijven met de reisstroom
    cheers
    dries en bene
    x

    BeantwoordenVerwijderen

Heb je een reactie op ons berichtje?
Laat gerust iets na - we lezen het onderweg wel!