donderdag 4 december 2008

Vietnam - Ninh Binh, Halong Bay

Wie Vietnam zegt denkt onmiddelijk aan de oorlog tegen de VC, wie de oorlog in Vietnam zegt denkt onmiddelijk aan de hippies , wie de hippies zegt denkt natuurlijk aan drugs en wie drugs zegt krijgt het aan de stok met onze sponsor.


Maar alle gekheid op een stokje, sinds kameraad douanier zit ik de hele tijd met the tour of duty in mijn hoofd. Fietsend tussen rijstvelden kan ik me een amerikaanse helicopter inbeelden die laag over komt vliegen op zoek naar Charlie. Want hoewel het mijn doel was het eerst te maken tot in Hannoi was ik het rondbussen wat moe en ben gestopt in Ninh Binh. Ninh Binh een landelijke gemeente en bekend om zijn prachtige krijtrotsformaties die opdoemen tussen de rijstvelden.

Je kan dan met een bootje tussen de rijstvelden door varen af en toe een grot bezoeken. Klinkt heel toeristisch allemaal, dat is ook zo als je van Hannoi komt, ik had wat verderop een bootje genomen en was daar de enige westerling. En dan is het gebarenalfabet heel handig natuurlijk. Ik had me een fiets gehuurd om wat tussen de rijstvelden te kunnen fietsen in het landschap. Een tochtje richting noorden bracht me bij een grote pagode. Ik was getuige van het plan Vietnam tot een toeristische trekpleister te maken: de hele site was een enorme werf. Alles werd daar weer van scratch opgebouwd onder het goedkeurend oog van de partij. Ik stelde me luidop de vraag of de gehele pagoda nu gebouwd werd voor de toeristen of gerenoveerd, maar geen antwoord natuurlijk, ze verstaan hier geen Engels.

Na dit tripje trok ik verder noordwaarts, Halong bay (Unesco world heritage site). Rotsformaties doemen hier uit het groene water op. De legende zegt dat de draak, verdreven uit het binnenland, in zijn laatste vlucht voor een crashlanding in de oceaan, met zijn staart de grillige vorm in het landschap maakte. Verschillende vissers claimen dat ze de draak hebben gezien, maar de overheid ziet hier natuurlijk de dreiging van een buitenlandse onderzeeer in.
Met een boot vaar ik tussen de verschillende rotsformaties door, imposant. Wat het allemaal iets Vietnameser maakt is dat er tussen de rotsformaties volledig drijvende stadjes en dorpjes zijn. Vietnamezen leven eigenlijk voornamelijk op of in het water, en dat is duidelijk te zien.
Na een dagje op zee is het tijd voor wat vis: a red snapper van 3kg met 6 personen... lekker. Halong Bay ziet er niet enkel fantastisch uit, het smaakt zelfs goed!

1 opmerking:

  1. Hé de Pilly,
    Ooit valt alles terug in de juiste plooi. Wat jij allemaal moest opgeven om dit te mogen meemaken is zeker geen evidentie. Maar ik ben er zeker van dat het de moeite loont.
    Met veel interesse gaan we dagelijks op zoek naar je nieuwe posts.
    We volgen je nauwgezet en wensen je het allerbeste toe.
    Be carefull,
    Nonkel Chris

    BeantwoordenVerwijderen

Heb je een reactie op ons berichtje?
Laat gerust iets na - we lezen het onderweg wel!