zaterdag 13 december 2008

Vietnam - Saigon & Mekong Delta

Rendez-vous met David in Pnom Penh. Ik neem de trein naar Saigon (Hu Chi Minh City) vanuit Da Nang. Een slaaptrein. Eigenlijk wijk ik zo wat van het toeristische pad af, het kost me wat meer, maar dat in het midden gelaten is dit een van mijn mooiste ervaringen in Vietnam. De toeristen nemen meestal de goedkoopste optie: de open bus die je dan van toeristische centrum naar toeristisch centrum brengt.
De trein moest ik toch eens genomen hebben, een uitgelezen kans. Ik nam eerst de lokale bus naar Danang om daar de trein te nemen. Danang is een van de grootste steden in Vietnam, niets te zien daar, dus toeristen zijn schaars. Elke Vietnamees die ik daar langsloop komt spontaan een praatje slaan, een echt praatje, geen verkooppraatje zoals het steeds het geval is. Twee studenten komen me toegelopen, he, toerist. Kom, voordat je de trein opgaat moet je bij ons komen eten... Ik wordt in een klein studentenkamertje begeleid en krijg daar heerlijke homemade rijst-vis pla. Maar de klok tikt en mijn trein mag ik niet missen.
Wat later zit ik in mijn compartiment. Ook daar vindt iedereen het fantastisch dat er een toerist op de trein zit. Iedereen die een andere taal dan Vietnamees kan komt dit even oefenen bij mij. Mijn compartiment zat vol, maar gezellig was het wel. Een nachtje later kom ik in Saigon alias Hu Chi Minh City aan. Ik leg mijn spullen in een dormitory en ga de stad bezoeken: het reunification palace (deze van de worldpress foto waar de tank door de poort rijdt), wat pagodas, het war remnant meseum (niet echt smakelijk, alle gruwel van de oorlog in fotos uitgesmeerd), etc.
Ik hou het bij dit vandaag. Eens vroeg in bed om de volgende dag een excursie naar de Mekong Delta te doen. Met een bootje op de Mekong op verschillende eilandjes waar de mensen verschillende typische ambachten uitoefenen waaronder het maken van cocossnoepjes. Lekker.
Ik maak me op voor de busreis naar Pnom Penh, maar dat na een gezellige avond met wat Australiers die ik leer kennen op de boot.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Heb je een reactie op ons berichtje?
Laat gerust iets na - we lezen het onderweg wel!