zaterdag 27 december 2008

Cambodia - Battangbang to Angkor


David is via Singapore langs Belgie naar de skipistes, Benny is zijn vriendin gaan opwachten in Bangkok en ik ben terug onderweg. Ik wil niet ordinairweg de bus nemen naar Siem Reap maar probeer, op aanraden van een Nederlands stel, via Battambang de stad naast de moeder der tempels - Angkor - te bereiken.
Op deze manier steek ik het grote meer over centraal in Cambodia. Zonder overdrijven, dit was mijn beste boottocht ooit. De boot vertrok 's ochtends vroeg in Battambang (een stad die overigens niet veel te brengen had) en we vaarden het riviertje af, slalommend tussen de visnetjes die de arme vissertjes hadden uitgezet. De bootreis zelf kan enkel na het natte seizoen ondernomen worden daar deze anders vast komt te zitten in het slijk. Maar de tijd was perfect en de boot vaarde door. Maar van het riviertje kwamen we niet bepaald in het meer uit... Een verdronken woud spreidde zich voor ons uit met daarin een smalle vaarweg gehakt. De boot vaarde er behendig door maar dat op zich was al vrij spectaculair: de boot was net iets breder dan de uitgehakte vaarweg (waardoor ik regelmatig even moest wegduiken om een tak te ontwijken) en er waren op de koop toe nog wat boten die we moesten passeren (een van de twee moet dan in de bomen) - geniaal. Na het tochtje door het verdronken woud en langs drijvende dorpjes kwamen we eindelijk aan in Siem Reap.
Na de kerst ga ik op verkenning in de tempels. Het hele tempelgebied is zo uitgestrekt dat als je het helemaal wil zien, je best een weekje blijft. Ik wil als fervent Angkor aanhanger twee dagen tempelen. De tempels zijn het enige overblijfsel van het verdwenen Khmer rijk (de goden waren de enige die een stenen tempel verdienden, sterfelijken waren er niet aan toe) en de tempels moeten te midden van de uitgestrekte stad (die toendertijd een veelvoud was van het Parijs of London van Europa) hebben gelegen. Magnifiek. De eerste dag huurde ik een tuk tuk om me van tempel naar tempel te voeren. Angkor Thom, Baylon,... en als apotheose Angkor Wat, de mooiste tempel die ik ooit gezien heb in mijn leven. In de ondergaande zon gloeit hij rood op - Magnifiek!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Heb je een reactie op ons berichtje?
Laat gerust iets na - we lezen het onderweg wel!