maandag 5 januari 2009

Malaysia - KL, PD en Melaka


Er wordt hier heel wat afgekort in Malaysia, het lijkt Holland wel. Ik neem dan ook de bus van Singapore naar KL (Kuala Lumpur), de HS van MY, wat voor mij gerust palmland kan gedoopt worden. Op de 5.5 uur durende busrit van Singapore naar KL is dit het enige dat je ziet: plantages monocultuur palmbomen, enkel en alleen voor wat palmolie. Maar uiteindelijk, als de laatste palmtak heeft moeten wijken voor urbanisatie, doemt daar voor je op, in het schemerdonker van de vallende avond... de prachtig verlichte petronas torens.
Als ik de volgende ochtend naast deze torens sta (je moet weten, elke ochtend worden er tickets uitgedeeld voor de skybridge, wie op tijd is geraakt er in, anders ben je noodgedwongen toeschouwer vanop de grond. Ik had bedacht dat het wel laag seizoen zou zijn en er niet te veel touristen vroeg zouden opstaan om een ticketje, dus toen mijn wekker ging plakte mijn kussen net iets te hard om op te staan... laagseizoen? niet dus - ik ben dus noodgedwongen grondtoeschouwer) valt mijn mond open van verwondering. Zo'n toren is echt uniek. Volledig in blinkend aluminium aan de buitenkant, glimmend in de zon - voorbijgestoken in de ranglijst voor de hoogste toren (Tapei 101 en dan heb je nog de Arabieren: Burj Arab), maar nog steeds uniek. Terwijl ik wat sta te kijken loop ik een Maleisisch gast tegen het lijf. Ik uit mijn verontwaardiging over de skybridge (waar ik dus niet op mag wegens geen ticket) en hij nodig me uit voor een typisch malay ontbijt. Hij nodigt me uit om na het vrijdagsgebed mee te gaan naar zijn huis, PD.
PD, nee niet het Frans voor gatridders maar Port Dickson, een stad wat ten zuiden van KL en in de buurt van het Maleisisch F1 circuit. Zijn huisje staat wat verdoken achter wat bosjes en onder een paar hoogspanningslijnen, maar ziet er keurig uit. Ouders heeft hij niet meer, maar alles van broers, zussen, neven en nichten vinden er onderdak. Het is echt een sneak preview van het Maleisisch leven.
Ik wordt er ingewijd in de lokale gebruiken en krijg allerlei gerechten te proeven. De volgende dag is het mijn beurt: ik leer echt Malay te koken. We maken samen chili pasta, curry en sweet&sour... fantastisch interessant/lekker. Na onze cullinaire escapade even de PD-beach bezoeken. Het weekendje PD zit er op.
Reece, mijn Malay maat moet naar KL, ondertussen ga ik naar Melaka, eens onderzoeken wat de portugezen hier hebben uitgestoken...
Melaka is een prachtig stadje. Je vindt er naast het Stadhuys de ene kerk na de andere. Eerst die van de portugezen, dan de hollanders en uiteindelijk van de Engelsen. Er is wat gevochten om dit plaatsje... Ik kuier wat rond van een oud hollands pleintje, naar een engelse kerk, langs wat hollandse grafstenen via de portugese wijk naar de chinese kwartieren, naast little india (oh ja, en ertussen wonen wat Malay)... het is hier een echte meltkroes der volkeren, en in de verte worden de gelovigen tot gebed aangemaand - Alah akbar. Alles is heel gezellig, dan toch tot er een bus jappen wordt gedropt...

6 opmerkingen:

  1. He Poppe!

    Voor u ook nog de beste wensen he! 't Is nog altijd even leuk lees ik! Geniet er nog van!

    Groeten
    Jonas

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hé de Pillie,

    da's weer 1 van die foto's die wij, jouw landgenoten enkel in de boekskes zien hé!
    Ik hoop dat ge elke dag ook nog wat aantekeningen maakt. Ben er zeker van dat het een bestseller wordt!!!

    Groetjes en natuurlijk ook de allerbeste wensen voor het nieuwe jaar,

    dé Meuserkes

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Hoi Philip,

    Mijn beste wensen voor 2009 en moge dit jaar u veel geluk en gezondheid brengen.
    Het is leuk je reis te volgen, en hopelijk ga je nog heel veel leuke dagen beleven. Denk maar niet aan de economische toestand en heb wat medelijde met een elektrieker uit Solutia die zit te watertanden bij het lezen van uw reiservaringen. Ik zal nog wat moeten wachten tot juni eer ik naar Rusland vertrek.
    Nog vele groeten en tot mails
    Alain

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Hoi Philip,

    Een gelukkig en ontzettend gaaf 2009 toegewenst! Zo te lezen, ben je goed op weg!

    Maarre, hoezo 'het lijkt Holland wel'? :-)
    Hier, in Holland dus, wordt er al een paar dagen op meren, grachten, plassen enz geschaatst. De schaatskoorts heerst onder de kaaskoppen. De grote vraag is: wordt de Elfstedentocht dit jaar georganiseerd? Bij temperaturen van min 20 zit het hele land te hopen.

    Groetjes,

    Stéphanie

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Hoi Philip,

    Een gelukkig en ontzettend gaaf 2009 toegewenst! Zo te lezen, ben je goed op weg!

    Maarre, hoezo 'het lijkt Holland wel'? :-)
    Hier, in Holland dus, wordt er al een paar dagen op meren, grachten, plassen enz geschaatst. De schaatskoorts heerst onder de kaaskoppen. De grote vraag is: wordt de Elfstedentocht dit jaar georganiseerd? Bij temperaturen van min 20 zit het hele land te hopen.

    Groetjes,

    Stéphanie

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Ma Pé, wa een -dt fout! 'k Hoop da ge binnenkort nog eens een nieuw postje hier plaatst, Al uw reiservaringen doen mij dromen van zelf eens een wereld reis te doen zu :)

    BeantwoordenVerwijderen

Heb je een reactie op ons berichtje?
Laat gerust iets na - we lezen het onderweg wel!